Alkohol – Ska vi som tränar undvika det ?

Alkohol – Hur ska vi som tränar tänka kring alkohol? Är det ett big NO, NO? Eller kan vi faktiskt leva livet och nå våra mål fast vi festar loss ibland? Det ska vi titta lite närmare på idag.

 

På Systembolaget så skriver det så här kring ett intag av alkohol och träning;

 

”Förmågan att bygga muskler försämras av öl, vin och sprit. Men det finns andra typer av träning som påverkas både mer och mindre. Vilka det är kan överraska.” 

Vilka sporter tror du försämras mest av ett intag av alkohol? Styrketräning? Konditionssport? Kanske nån form av träning där det krävs koordination?

 

Alkohol påverkar

 

Alkohol påverkar oss. Dagen efter är man inte 100%. Det beror ju även på hur mycket vi druckit men låt oss säga att du hade en ordentlig fylla.

 

Vad påverkas mest?

 

Dagen efter så är det din balans, precision, koordination.

 

Så ska du styrketräna dagen efter så är du nog inte som ditt gamla jag men skulle du utöva något som kräver lite mer ”kvickhet”  så skulle du känna av det betydligt mycket mer.

 

Lagsporter med intensitet; fotboll, ishockey, innebandy, handboll o.s.v. är alltså ett ”sämre” val än att köra ett styrkepass.

 

Kondition/motion är nog det bästa alternativet ”dagen efter”. Chansen för skador är minimal och du kan utöva det relativt skonsamt och på dina villkor. Ta en promenad, lättare joggingtur, åk längdskidor, o.s.v.

 

Alkohol

 

Alkohol och styrketräning

 

Vad vet vi om styrketräning dagen efter en ordentlig kväll med stort intag av alkohol? Hur påverkas vår prestation? Hur påverkas våra resultat av att festa loss ibland?

 

  • Testosteron (hormoner)
  • Energiintag
  • Kosthållning
  • Träning
  • Bakfylla

Vad är det vi ska tänka på kring detta då?

 

Ja det första är vårt energiintag. Vad har vi för mål med vår träning? Är det sommarform vi tränar för? Är det för att bli starkare? Tränar vi bara för att vi tycker det är roligt?

 

Ja inriktning och mål är en väldigt stor faktor kring besluten att festa loss. Har vi en stor tävling framför oss så kan vi ju relativt enkelt med sunt förnuft förstå att jag kanske undviker alkohol dagarna innan jag ska prestera som bäst. Eller hur?

 

Men vi lägger oss på en normal nivå. Du tränar för att komma i lite bättre form. Vad ska du då tänka på?

 

En kväll där du festar loss kommer inte att påverka dina resultat i det stora loppet. Sköter du din kosthållning bra till 99.9% så spelar en kväll ingen större roll för ditt slutresultat om du har ett mål ett visst datum. Utan då är det helheten som spelar in.

 

Alkohol och träning går kanske inte hand i hand. SÅ vad ska du tänka på här?

 

Ja man kan ju va lite smart och tänka så här; Jag kör inte bil dagen efter att jag festat så kanske jag ska ta en vilodag från träning och tillåta kroppen att återhämta sig till fullo.

 

Du kan även tänka realistiskt, vad ska ett pass göra för dina resultat? Troligen inget. Så lägg hellre tiden på att återgå till dina normala rutiner.

 

Rutiner?

 

Ja, återgå till att äta bra och att drick bra med vatten dagen efter.

 

Vad händer i kroppen när vi dricker alkohol?

 

Ja, dricker du ordentligt så kommer ditt testosteron påverkas av alkoholintaget. Enligt studier så minskar det med uppemot 23% i 16 timmar efter en ordentlig fylla.

 

Något som verkligen påverkas av alkohol är din fettförbränning. Direkt du börjar dricka alkohol så påverkas din förbränning där prio läggs på att förbränna alkohol då kroppen ser det som ett gift.

 

Så medan du dricker ligger kroppens fokus på att förbränna alkohol och din fettförbränning tonas ner ordentligt. Vad innebär detta då? Ja, det du äter/dricker lagras lättare som kroppsfett. Men du behöver nog inte vara allt för orolig kring det. I slutändan så är det alltid din energibalans som är det avgörande. = Har du ett underskott totalt sett så kommer du att fortsätta gå ner i vikt oavsett fylla eller inte.

 

Att dricka alkohol innan du ska träna är det nog inte många som gör, eller ja kanske…Men det är verkligen inte att rekommendera. Samt så får du ett dåligt gensvar i din kropp av att dricka innan träning så undvik det.

 

Tips till dig som dricker alkohol och tränar

 

Ja vad kan vi tänka på?

 

Vi kan se över kosten dagen vi vet att vi ska dricka. Kan vi dra ner på energi på något sätt? Kan vi tänka oss att äta lite grönsaker för att fylla upp kroppen på så sätt och känna oss lite mättare om vi har ett behov av mättnadskänsla?

 

Att dricka alkohol är ett väldigt lätt sätt att få i sig kalorier. Alkohol innehåller ca 7.1 kalorier / gram. Så vilka alternativ finns det för oss som kanske är lite mer noga i vårt intag och träning?

 

Ja vi kan enkelt välja vad vi dricker. Undvika öl, cider, söta viner, groggar med gud vet vad i sig och göra bättre val kring vad vi dricker. (Om det ska anses bra att dricka för den delen) MEN ja, det finns lite smartare val att göra om man nu har mål man eftersträvar men ändå vill leva livet.

 

Alkohol

 

Då är det bättre att man dricker; vodka, whiskey eller något torrt vitt vin. Varför det då? ja det innehåller inte inte särskilt mycket kolhydrater och kan du hålla dig till det så vet du vad du druckit och vad det innehåller.

 

Börjar du dock sväva iväg i fyllan vilket är relativt vanligt så landar du till slut i en härlig mix av ”jag minns inte vad jag drack”. = Du har ingen aning om hur mycket kalorier du intagit. 

 

Skillnaden där kan vara flera hundra kalorier om inte 1000-tals beroende på hur mycket man dricker.

 

Alkohol och skräpmat

 

När du väl lämnar utestället så brukar det vara rätt vanligt att man är hungrig. Du vill ha en hamburgare eller en pizza. Ja vad som helst som går snabbt och mättar. Inställningen är fuc* it. Jag har redan förstört denna dag så att jag äter ett par 1000 kalorier till på detta kan ju inte göra det sämre? Svar: Ja, det blir mycket sämre.

 

Du har en nedsatt fettförbränning av all alkohol. Du fyller på med tusentals kalorier vilket din kropp inte har något större fokus på. Din kropp vill rena dig från alkohol. SÅ vad händer med allt skit du kastade i dig? Ja det förbränns sakta men lagras även som fett. Visst spelar din totala energibalans in i detta och har du i överlag ett underskott så kommer det inte hända så mycket MEN nu har ju inte alla det och därav är detta riktat till er. Se över det du äter och dricker när du festar loss. Det finns bra alternativ kring allt.

 

Förstör alkohol en veckas träning?

 

Kort svar; nej. Dock kan det påverka dig som har en energibudget där du har mål. Ska du förbränna ett visst antal kalorier för att uppnå något och intar dessa kalorier under din utekväll så ja, då ligger du på noll.

 

Diskussion alkohol och träning

 

Har du som många andra målet att få till en lite snyggare fysik, må bra, så har du ingen anledning till att utesluta alkohol om du nu inte är nykterist. Du kommer inte att förstöra dina resultat av en eller ett par utekvällar om du har koll på ditt intag i övrig och under dom kvällarna göra smarta val.

 

Det gäller ju då även kring din träning, du åker nog inte på gymmet och kör ett pass efter ett par groggar. Det är helt okej att träna dagen efter men du kan ju vänta till du känner fräsch i kroppen.

 

 

Summering:

 

  • Kontrollera ditt intag av alkohol.
  • Gör smarta val kring det du dricker.
  • Se över din kosthållning i överlag.
  • Ha koll på din energibalans.
  • Drick vatten.
  • Träna om du vill men måste du?
  • Tänk på din hälsa och gör bra val.

 

Hur ser du på detta med alkohol och träning? Har du något att tillägga?

 

Kommentera gärna och dela med dig av dina erfarenheter.

48 Delningar

En kommentar

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Make a more new posts please :) ___ Sanny

Avsändare: foljdindrom

Kommentar: Tack Angelica! Jo det är ett intressant område de där. :)

Avsändare: foljdindrom

Kommentar: Tack Anders. Ja ibland krävs det inte mycket för att sammanfatta saker. Funkar det så är det bra. :)

Avsändare: Angelica

Kommentar: Grymt bra text :) väldigt intressant

Avsändare: Anders

Kommentar: Bra sammanfattat. Jag bygger mina pass näst intill enbart på basövningar i olika former. Sen kastar jag in lite kompletterings övningar i slutet av passen-☺

Avsändare: foljdindrom

Kommentar: Tack Elin!

Avsändare: Elin

Kommentar: Bra text

Avsändare: foljdindrom

Kommentar: Tack! Ja allt man kan få in är väl bättre än inget om man ser så på det. Dock ska man ju inte se det som ett substitut för nattsömn. Se det som något som ska vara skönt och ge dig lite mer energi för dagen bara.

Avsändare: Anna-Karin

Kommentar: Säkert en lgonöppnare för många! Räknas en tupplur mitt på dagen in i totalen på antal sovtimmar?

Avsändare: foljdindrom

Kommentar: Tack! Kul att höra! Det kommer mer. :)

Avsändare: anders

Kommentar: bra och nyttig läsning. ser fram emot fler artiklar!

Avsändare: foljdindrom

Kommentar: Du får ta och testa på :)

Avsändare: Ann-Marie Rehnström

Kommentar: Verkar intressant😊

Avsändare: foljdindrom

Kommentar: Va kul att höra! Lycka till och se till att du får en genomgång kring teknik momenten.

Avsändare: Birte Väänänen

Kommentar: Tack. Ska börja snarast 👌‼️

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *