BCAA – Får du något resultat av det?

BCAA = Branched Chain Amino Acids 

Eller som det heter på svenska – Grenade aminosyror.

Under årtionden har vi fått information kring BCAA – tillskottet som synts i alla muskelbygg tidningar och alla bodybuilders verkade dricka detta otroliga pulver eller i ta det i tablettform.

Vi har otaliga drycker på marknaden som marknadsförs hårt än idag men hur är det egentligen? Har du någon nytta av produkten? Ger BCAA dig något eller är det bara pengar i sjön?

BCAA

Det ska vi beta av lite djupare nu så häng med.

Vad är aminosyror?

Aminosyror är kedjorna som bygger upp det vi kallar för protein. Det finns 20 stycken aminosyror och det är det som behövs för att bilda protein. Av dessa 20 stycken aminosyror så är 9 stycken essentiella. (EAA). Det innebär då att kroppen inte kan framställa dessa själv genom diverse processer i kroppen utan vi måste tillföra dom via kosten.

BCAA är då tre aminosyror och dessa återfinns även i EAA. Dom tre aminosyror som anses ha störst inverkan på proteinsyntes / muskeluppbyggnad är Leucin, isoleucin och valin.

Dom övriga 11 icke essentiella aminosyrorna kan kroppen syntetisera själv. Dock får de allra flesta av oss tillräckligt av dom i oss av kosten så vår kropp slipper slipper utföra den processen.

Är du osäker på om du får i dig nog med aminosyror via din kost så är tipset att se över ditt totala proteinintag / dag och försöka följa riktlinjer kring 1,6g-2g x kropps kg.

 

Får du någon effekt av BCAA?

Det korta svaret är ja, MEN är det tillräckligt?

Vi får effekt av ett intag av BCAA, det stimulerar proteinsyntesen. Vilket även träning gör. Kombinerar du detta så blir effekten troligen än högre. MEN för att processen ska bli så bra som möjlig så krävs det lite fler aminosyror och det är då här EAA kommer in. Det har gjorts massor med studier på dessa aminosyror både BCAA enskilt och sedan jämförelse BCAA VS EAA.

Det man kommer fram till är att BCAA ger effekt och kan ha sina fördelar i enskilt intag men vill du ha det lite bättre effekterna så bör du istället köra på EAA.

 

Så varför marknadsförs aminosyror och speciellt BCAA så hårt?

Ja marknaden accepterar det. BCAA smakar bättre än EAA. Sedan så kommer vi väl in på frågorna som okunskap samt att allt går i perioder. Ena dagen så är en grej värsta flugan och en annan dag så är något annat det.

Dock kommer vi nog få se mer och mer av BCAA i fortsättningen med då diverse bolag marknadsför dessa i sociala medier hårt både själva och genom sina ambassadörer. Vi är villiga att betala för produkten och svårare än så är det inte.

 

Behöver vi då tillföra aminosyror i form av tillskott?

Ja det kan finnas ett visst behov av det om vi inte kommer upp i vårt dagliga behov av protein genom kosten. Tränar du så finns det ytterligare därav en orsak till att komplettera din kosthållning med EAA eller protein. Dock ska du ha i åtanken att kalorimängden mellan dessa är relativt hög. Dock beror det ju givetvis på vad man jämför med. MEN det är ett tips om du exempelvis försöker gå ner i vikt eller komma i bra form.

Äter du bra och har koll på ditt intag så är svaret nej. Då behöver du inte komplettera med tillskott i form av aminosyror.

BCAA

Diskussion: 

 

Denna artikel kring aminosyror blir relativt kortfattad av den enkla anledningen att alla studier som görs pekar på samma resultat. BCAA ger effekt och stimulerar vår proteinsyntes. Dock gör den inte det fullt ut utan då behövs komplement av fler aminosyror = EAA.

Nu kommer du troligen inte märka av någon som helst skillnad i din fysik oavsett vilket av tillskotten du använder dig av. Men är du typen som verkligen vill ”optimera” allt du gör och möjligen få ett lite bättre resultat så är det EAA du ska använda om något av dessa.

Det är dock ingen skam i att dricka BCAA då du får effekt av dom dock inte i samma utsträckning som av EAA. Sedan så är ju en del av BCAA dryckerna rätta goda och vissa av dom innehåller ju då även koffein vilket en del uppskattar då man blir lite piggare.

Vill du ha ytterligare tips om tillskott som har har vetenskapliga studier bakom sig och bevislig effekt så rekommenderar jag dig till att läsa denna artikel kring kosttillskott.

Summering: 

  • Ta reda på fakta.
  • Lita inte rakt av på saker som sägs.
  • Det är lätt att bli lurad av marknadsföring.
  • EAA är lite bättre än BCAA.
  • Ska du välja något för att ”optimera” din proteinsyntes så är det EAA.
  • BCAA drycker är goda MEN….
  • Ett tillskottsbehov av aminosyror kan vara nödvändigt.
  • Din kosthållning är det mest avgörande.

 

Vad har du för erfarenhet av BCAA? Tycker du om alla de olika BCAA dryckerna som finns ute till försäljning? Har du provat EAA?

Kommentera gärna och dela med dig av dina erfarenheter.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

sexton − 8 =