Kosthållning – Varför du inte ska komplicera saker.

Kosthållning –  Vi bör alla ha en stabil grund som vi kan falla tillbaks på. Något där du känner dig trygg och där du vet hur din kropp mår.

Det senaste åren har jag provat mig fram till vad jag mår bra av. Vilken kosthållning kan jag hålla dag ut och dag in. Vad trivs jag med att äta och hur ofta vill jag äta?

Det är ingen magi med kost. Eller jo, det är där magin sker men det är inte så att du måste utesluta något eller lägga till något. Det du klarar av att hålla en rutin på är det som slutligen kommer att leverera.

SÅ det är därför du ska hitta din bas för din kosthållning. Sedan så kan du ju med tid experimentera lite. Lägga till något. Ha cheat meals. Prova att byta ut en måltid till något helt annat och köra det i ett par veckor för att sedan analysera, hur mår jag av detta?

Det man ska tänka på i sin kosthållning är:

Hur känner jag mig på kosten? Tung? Lätt? Full av energi? Ingen energi? Bra med kraft på träning? Hur går det med toabesöken? Ja hålla protokoll ett par månader för att slutligen faktiskt komma fram till, detta är min bas och det är det jag alltid ska falla tillbaks till om något går åt helvete.

Jag har ätit exakt samma frukost nu i snart ja 5 år.

Mandelmjölk, blåbär, havregryn (både vanliga och i fiber), kasein och mandelsmör. Jag varierar lite på kasein och havregrynen. Thats it.

Kosthållning

Detta är då något jag aldrig ändrar förutom smak på kasein och vilken sort av havregryn jag är sugen på. Jag vet helt enkelt vad jag får. Beroende på mina mål så ökar jag/sänker jag mängderna på råvarorna bara.

Det går ett par timmar och det är dags för det ni kallar för ”lunch”.

Jag ser inte så på det utan för mig är det enbart ett mål som ska ner. Jag vill ha något som är enkelt. Inget jag behöver tillaga. Men det ska innehålla rätt bra med energi och bra med protein, kolhydrater och fett. Så efter många år av trial and error så har jag hittat något som jag verkligen gillar och trivs med. MRE bars från Redcon1. Ca 260 kcal per bar och det är riktig mat. Så beroende på dag och vilka mål jag har så äter jag en eller två stycken.

Kosthållning

Efter det så fortsätter min dag och jag är oftast sittandes vid mitt kontor så jag förbrukar inte allt för mycket energi och vill då inte heller ha en känsla av att vara för mätt. Utan snarare ha en känsla av att jag är lite hungrig för då jobbar jag lite bättre och är lite mer fokuserad på jobb än att få i mig en massa skit.

 

Mitt tredje mål för dagen:

Blir mitt första varma mål. Där varierar jag mellan nötfärs 5% och kyckling.

Till det har jag oftast ris då min kropp känns bäst av det framför potatis/sötpotatis eller annat.

Visst händer det att jag varierar med potatis/pasta men jag försöker hålla ner det. För att äta omkring 1 kg potatis/ dag gör mig rätt full. Det ger mig en känsla som inte är positiv i samma bemärkelse som med exempelvis ris, som är väldigt lätt för kroppen att hantera.

Här varierar jag då mellan vitt ris och brunt ris. Inga konstigheter helt enkelt. Väldigt basic och väldigt enkelt att falla tillbaks på. Sedan att jag verkligen tycker om nötfärs/kyckling är ju bara positivt det då. Det är en lyx att kunna äta som vi gör så man får vara tacksam över det.

 

Även här så varierar jag då bara mängderna på råvarorna beroende på mina mål.

Kosthållning

Nu har jag då ätit tre mål och det är dags för mig att träna.

Jag kör oftast min träning vid 18.30-19.30 och det tar i snitt två timmar per pass. Jag kör fyra pass i veckan och det är alltid mark, böj, bänk.

Efter mitt pass så äter jag oftast inget. Jag duschar, dricker kaffe och sedan äter jag. Då blir det även här alltid samma sak. Kasein och till det kör jag 1-2 frukter. Beror på hur jag mår och hur jag känner mig.

KosthållningKosthållning

Det är basen jag alltid faller tillbaks på. Det är något jag vet att jag mår bra i. Min kropp presterar både i träning och i vardag. SÅ det är min säkra grund.

Sedan så har jag självklart dagar där jag lägger till annat. Det kan vara oxfile med potatis, det kan vara ben och jerrys, det kan vara godis. MEN jag följer alltid min bas för där vet jag exakt hur jag mår och hur jag presterar.

 

Det behöver inte kompliceras. Du ska följa en kosthållning som du kan trivas med.

Till min kosthållning så kompletterar jag även med ett par tillskott och det är då kreatin, fade out från redcon1, samt deras ”testosupport”.

Det är något jag kört ett par månader, och effekterna av det känns positiva, så jag fortsätter med den rutinen till det känns annorlunda.

Lägg fokus på dig och din kosthållning.

Ät det du gillar och mår bra av. Mår du som en skit så kanske du ska se över vad du äter. Fokusera inte så mycket på vad andra äter, för det kanske inte är något som passar dig. Det är därför du måste göra jobbet och hitta det som passar dig.

Jag försöker äta så cleant som möjligt men jag har inga problem att ibland slänga in lite skit. Men det är inget jag skulle vilja göra hela tiden. För min kropp mår skit av det. Min mage mår skit av det. Min familj mår skit av mina gaser om jag äter skräp så jag försöker hålla det jag mår bäst av så mycket som möjligt.

Så här får du ett par tips för att komma igång med din stabilare kosthållning.

  • För protokoll
  • Skriv ner ditt mående
  • Skriv ner vad du äter
  • Skriv ner hur din träning känns
  • Skriv ner hur energinivåerna känns under dagarna och när det brister (exakta klockslag)
  • Analysera och utvärdera
  • Förändra lite åt gången

Sedan så är det så här. Du bestämmer vad du äter. Klart du kan känna satan va jag behöver en ben och jerrys exakt nu, men är det verkligen det du behöver? DU kanske kan äta lite frukt istället med bär.

DU har alltid ett val och det är alltid du som gör valen som ser till så du hamnar där du hamnar. Bra eller dåliga val. Du är ansvarig.

Följdindröm jobbar mot och för hållbara livsstilsförändringar. Behöver du hjälp eller stöd med just din kosthållning så rekommenderar vi att du klickar här.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

9 + ett =