Motivation – Hur ska man motivera sig själv?

Motivation är inte alltid given.

Här ska vi gå genom ett antal punkter som kan bidra till att du håller dig motiverad och faktiskt uppnår de mål du drömmer om.

”Your only limit is you.”

Motivation skapas genom små steg

Varför är motivationen kanske inte alltid på topp? Varför skippar vi träningspass? Varför byter vi kosthållning?

Vad är det som får oss att lämna den plan vi påbörjat och att vi börjar med ursäkter och bortförklaringar när resultaten uteblir?

Några bidragande faktorer är att:

 

  • Vi går ”all-in” direkt
  • Vi kör utan en ordentlig plan
  • Vi avsätter inte tid

Motivation är något vi själva måste skapa. Därför kan vi inte gå ut allt för hårt. Då blir det jobbigt och det tar emot. Vi måste börja i små steg och arbeta in de nya rutinerna så dom sitter. När vi sedan känner oss trygg i rutinerna så kan vi ta fler val och planera tillvaron mer och bättre.

Vi är alla duktiga på att uppskatta tid som vi kan lägga ner på träning. Dock brukar det spricka rätt så snabbt när tiden för utförandet börjar. Det gäller att lägga realistiska mål som du vet att du kan följa.

Så skapar du motivation

  • Delmål och slutmål
  • Vart står vi idag?
  • Planering och träningsdagbok
  • Plan B
  • Personlig tränare eller träningskamrat

Alla har vi vart där. Nyårslöftet 2018. Vi tänker att nu är det dags, detta är året då jag ska träna 6 pass i veckan och köra motion 4 dagar i veckan. Efter knappt en månad så har tanken som var god runnit ut i sanden och den nyttiga kosten du planerat står kvar i frysen utbytt mot snabbmat och andra sämre alternativ.

Det funkar inte att starta all in på en gång. Du har levt i dina gamla rutiner i möjligen flera år. Det är inget man bara vänder i en handvändning så där. Det krävs små steg, delmål som slutligen leder mot ett större mål.

Acceptera vart du befinner dig i idag. Du kanske lagt på dig 15 kg det senaste åren. Du var jätteduktig på fotboll för ett gäng år sedan men acceptera läget. Du är inte där i dag. Jämför inte dig med hur du presterat förr och inte heller hur andra presterar eller ser ut idag. Acceptera att din startpunkt idag och se positivt på framtiden och motivera dig med att allt kommer bli bättre.

Motivation skapas av dina prestationer. Hur ska du komma ihåg vad du körde för pass för en månad sedan och hur du tränade på det och vilka vikter du använde dig av om du inte för någon form av statistik. En träningsdagbok kommer att underlätta detta för dig och du ser enkelt hur du blir bättre med tid. = Motivation. 

Ibland så uppstår det saker, livet är oförutsägbart en del gånger. I stället för att strunta i ett pass så kan du enkelt köra nån form av träning hemma. Det behöver inte vara något avancerat. Tips: kolla upp något 15-30 minuters pass på youtube. Men vad är poängen med det då? Ja, du visar dig själv att du faktiskt utför fast livet jobbar emot dig ibland. Du skapar din framtid och i den så har du planerat plan B för just sådana tillfällen istället för att ge upp och skita i allt.

En personlig tränare kan och kommer att motivera dig i din träning. Den håller koll på allt så du kan fokusera på utförandet eller så frågar du en vän om ni kan träna tillsammans och på så sätt motivera varandra till framgång.

Motivation

Motivation och framgång

Vilka grundläggande principer ska du lägga tid på och vilka ska du helt undvika för att behålla din motivation?

  • Lägg tid på vila och återhämtning
  • Se över din kosthållning
  • Planera din aktivitet kring träning och vardag
  • Ha tålamod (det är ett måste)
  • Håll saker på en rimlig nivå (överanalysering skapar bara förvirring)

För att du ska behålla din motivation till utförande så kan du inte börja för fort. Du måste plana in dom nya rutinerna. Det krävs tålamod för det jobbet. När du ska jobba in nya rutiner kring kosten så kommer det ta tid. Det kommer att vara en berg och dalbana. När du möter motgångar så se inte det som ett nederlag utan se det som en kunskapskälla. Vad och varför felade det? Hur ska jag undvika att situationen återuppstår?

Det är här planering kommer in. Det hårda och tråkiga jobbet. Dock kommer detta jobb göra så att du får en stark grund att stå på.

När man bygger ett hus så planerar man det i minsta detalj. En stark grund, hållbara väggar och tak. Det är inget man vill ska falla ihop efter ett par dagar. Ja, du kanske förstår poängen? Gör du grundarbetet och planerar det ordentligt så minimerar du felkällor och med det så underlättar du utförande delen.

Så behåller du din motivation

  • Träningskamrat
  • Träningsdagbok
  • Musik
  • Motivationsfilmer
  • Tävla mot dig själv
  • Belöna dig själv när du klarar av delmål
  • Tillåt dig att vila
  • Starta på en nivå du klarar av
  • Hälsofördelarna
  • Träna det du tycker är roligt

Motivation – Summering

Motivation är inget som bara finns där. Det är något du måste skapa för att bli ett bättre jag. När du väl bestämt dig för att starta så gör grundarbetet ordentligt. Lägg ner tiden och planera det noga. Ha en plan A och en plan B för situationer som kräver det. Du kan förvänta dig att dessa faktiskt kommer. Ha tålamod och gå inte ut för hårt.

Det absolut viktigaste är att du ska göra något du tycker om och att du tycker det är roligt. Tävla mot dig själv och ha koll på din utveckling. Väldigt många blir inspirerade och peppade av att lyssna på musik innan sina pass och under passen. Tips: Lyssna på musik som motiverar dig.

Motivation

Motivation = Hur mycket vill du det? Tro på dig själv och starta i små steg. Belöna din framgång så motiverar du dig till att fortsätta till du når ditt mål.

Hur ser du på motivation? Vad gör du för att motivera dig? Har du några bra tips du kan dela med dig av?

Kommentera och dela gärna med dig.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

sex + 7 =