Svältläge – Ska vi följa alla råd vi får?

Svältläge är ett ord som ofta kretsar i samband med att personer har problem att gå ner i vikt. Eller att viktnedgången har avstannat. Varför man väljer just det ordet i detta samband har jag personligen inte förstått än.

 

På vårdguiden så skriver de så här:

 

”Om du har anorexi kan du gå ner så mycket i vikt att kroppen inte klarar av att sköta sina biologiska funktioner. Tillståndet kallas för svält.”

Så varför händer det att personer på mängder av internetsidor:

 

  1. Säger att dom inte kan gå ner i vikt
  2. – Får tips om att dom möjligen hamnat i svältläge?
  3. – Får tips om att äta mer för att sätta igång förbränningen?
  4. – Får råd om att byta kosthållning till ex: LCHF, fasta eller dylikt?

 

Möjliga orsaker till svältläge

 

För att göra detta inlägg så enkelt som möjligt kommer vi gå genom de vanligaste punkterna till varför detta fenomen svältläge inträffar och möjliga orsaker till det.

 

Det finns mängder med utförda studier kring viktnedgång. Det man generellt kan se är att inrapporteringen inte alltid är 100%. Antingen så rapporterar man för lite i sitt intag eller så överdriver man det. Om det är relativt enkelt att göra fel när man deltar i en studie så antar jag att det är lika enkelt att göra fel när man gör arbetet själv på hemmaplan och endast behöver svara för sig själv då.

 

En annan trolig orsak till att människor går från tänket ”jag går inte ner i vikt” plötsligt när det anlitar en personlig tränare och börjar gå ner i vikt av att äta mer mat då börjar rekommendera andra till att äta mer mat för att gå ner i vikt inte riktigt förstår processen av det hela. Dom antar och tolkar information det har till ”mer mat” gör så att man går ner i vikt. Men så är fallet absolut inte. Här ska du få höra varför.

 

Kexchoklad Vs. Potatis

 

Mängden volym du äter har inget med energin att göra. Bara för att du äter mer mat så innebär det inte att du äter mer kalorier. Det är som att jämföra en kexchoklad med potatis.

 

En kexchoklad innehåller ca 500 kcal / 100 gram, vilket motsvarar 600 gram potatis för att komma upp i samma kalorier. Så visst kan det lätt bli så att man tror att det är mängden mat som är avgörande. Men så är det inte.

 

Det finns därav riktlinjer kring detta. Det vanligaste som rekommenderas är – 0,5 kg per vecka för en hälsosam viktnedgång. För att skapa det underskottet krävs minst – 500 kcal per dag i underskott på ditt balansintag. Det innebär då att du måste på något sätt skapa ett underskott på 500 kalorier varje dag och hålla det där varje dag vecka efter vecka.

 

Det är här inrapportering och ärlighet mot sig själv kommer in. Hur noga är du med allt? Väger du råvaror på korrekt sätt? Har du koll på din vikt och väger dig regelbundet för att se trenden på din viktnedgång?

 

Avstannar din viktnedgång så beror det inte på kosthållningen, svältläge eller något annat. Det beror på att du:

 

  • Inte är tillräckligt noga med råvaror och korrekt mängder på dessa.
  • Du justerar inte intaget till dina resultat.
  • Du håller inte dina rutiner till 100%.
  • Du har inte ett underskott.

 

Självklart så finns det människor som har problem med att gå ner i vikt. Det kan bero på sjukdom, medicin, hormonella förändringar eller psykiskt.

 

Istället för att komma med undanflykter så var ärlig och inse att du saknar det som krävs för att utföra jobbet just NU.

 

På sätt och vis så motarbetar man sig själv i sådana lägen och sänker sitt självförtroende, självkänsla och tron på sig själv i att faktiskt klara av uppgifter och utmaningar man har framför sig i livet. Tips: Planera din start ordentligt och starta när du känner dig 100% redo för uppgiften.

 

Minnesota Studien

 

I slutet på 40 talet så utfördes det en studie på just detta fenomen. Jag brukar hänvisa till Minnesota Semi-Starvationn study.

 

 

Studien gjordes för att se vad händer om man äter ett väldigt lågt intag under en längre period.

 

Uppkommer det platåer eller så kallade svältlägen som det ofta nämns i dagens samhälle?

 

Under 6 månader fick väldigt många män äta hälften av sitt kcal intag.

 

Under 6 månader åt dessa män i snitt 1600 kcal om dagen och gick en promenad på 5 km varje dag. Alla män nådde resultat som är rätt hemska att se.

 

Dom åt alltså 1600 kcal varje dag och efter 6 månader så såg de flesta ut så här. Deras ”platå” nåddes och viktnedgången avstannade. Ha då i åtanke att dom åt 1600 kcal varje dag. Det hade man kunnat sänka ytterligare och med det så hade resultaten fortsatt komma. Men dessa män låg på ca 5 % kroppsfett och studien var på 6 månader.

 

Bara för att man tror att man har låg metabolism så betyder det inte att så är fallet. Det är som sagt en liten skillnad på att tro och på att veta. Det studier som gjorts kring detta visar på en total sänkning kring metabolism vid viktnedgång på ca 10% (generellt). Det betyder då allt mellan 0-200 kcal / dag. Vilket inte är en betydande siffra kring varför viktnedgång avstannar eller inte sker.

 

Människor i överlag har svårt uppskatta sitt energibehov och mängden de äter. De kan tro att de varje dag äter ett visst antal kalorier och tycker att allt har stannat av, men när studier genomförts där deltagarna fått äta exakt antal kalorier så har det omgående resulterat i viktminskning

 

”The failure of some obese subjects to lose weight while eating a diet they report as low in calories is due to an energy intake substantially higher than reported and an overestimation of physical activity, not to an abnormality in thermogenesis.”

Så var ärligt mot dig själv. Visst kan viktnedgång avstanna lite i perioder. Det är inte en rak väg hela tiden utan det går i vågor. Vätskenivåer spelar in och det är helt normalt att man kan stå still i uppemot två veckor ibland även om man är helt säker på sitt energiintag. Då kanske det är dags för dig att göra en ytterligare kcal sänkning.

 

Sammanfattning Svältläge:

 

  • Säkerställ ditt energiintag för målsättning.
  • Säkerställ möjlig aktivitet för målsättning.
  • Möjlig sänkning av metabolism under viktnedgång på ca 0-200 kcal på sin höjd (se 10% som möjlig riktlinje).
  • Inte förväxla volym med energimängd.
  • Acceptera aktuell livssituation.
  • Var ärlig mot dig själv.

 

Vad anser du om svältläge? Har du egen erfarenhet? Har jag missat något? Dela gärna med dig i kommentarsfältet nedan.

60 Delningar

En kommentar

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Nice posts! :) ___ Sanny

Avsändare: SannyEffOn

Kommentar: Make a more new posts please :) ___ Sanny

Avsändare: foljdindrom

Kommentar: Tack Angelica! Jo det är ett intressant område de där. :)

Avsändare: foljdindrom

Kommentar: Tack Anders. Ja ibland krävs det inte mycket för att sammanfatta saker. Funkar det så är det bra. :)

Avsändare: Angelica

Kommentar: Grymt bra text :) väldigt intressant

Avsändare: Anders

Kommentar: Bra sammanfattat. Jag bygger mina pass näst intill enbart på basövningar i olika former. Sen kastar jag in lite kompletterings övningar i slutet av passen-☺

Avsändare: foljdindrom

Kommentar: Tack Elin!

Avsändare: Elin

Kommentar: Bra text

Avsändare: foljdindrom

Kommentar: Tack! Ja allt man kan få in är väl bättre än inget om man ser så på det. Dock ska man ju inte se det som ett substitut för nattsömn. Se det som något som ska vara skönt och ge dig lite mer energi för dagen bara.

Avsändare: Anna-Karin

Kommentar: Säkert en lgonöppnare för många! Räknas en tupplur mitt på dagen in i totalen på antal sovtimmar?

Avsändare: foljdindrom

Kommentar: Tack! Kul att höra! Det kommer mer. :)

Avsändare: anders

Kommentar: bra och nyttig läsning. ser fram emot fler artiklar!

Avsändare: foljdindrom

Kommentar: Du får ta och testa på :)

Avsändare: Ann-Marie Rehnström

Kommentar: Verkar intressant😊

Avsändare: foljdindrom

Kommentar: Va kul att höra! Lycka till och se till att du får en genomgång kring teknik momenten.

Avsändare: Birte Väänänen

Kommentar: Tack. Ska börja snarast 👌‼️

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *